.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حمله خون‌آشام به جنگل‌های مازندران
زباله‌ها همچون خون‌آشامی بی‌رحم سالیان سال است که بر گستره وسیع جنگل‌ها و منابع طبیعی مازندران جولان می‌دهد و زیر و زبر زمین را در محاصره کثیف خود دارد.

به گزارش شمال نیوز، استان مازندران با گستره طولی خود در کرانه نیلگون دریای خزر یکی از پرترافیک‌ترین‌ استان‌های کشور، هم از نظر گردشگری و هم از نظر کریدوری کوتاه برای مسافران و گردشگرانی است که قصد سفر به دیگر استان‌های کشور همچون خراسان رضوی و یا گیلان را دارند، محسوب می‌شود و این امتیاز بسیار ارزشمندی برای مازندران است تا بتواند در حوزه توریسم و ایجاد زیرساخت‌هایی در راستای اشتغال‌زایی پایدار همراه با درآمدی مکفی و مطمئن از آن بهره‌مند شود.

طبیعت سرسبز و خیره‌کننده جنگل‌های مازندران مهم‌ترین عامل جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است ولی این نعمت بزرگ و خدادادی با بی‌مهری‌های عجیب و غیرقابل توجیهی از سوی انسان‌ها روبه‌رو می‌شود.

* زخمی عمیق و کهنه بر پیکر طبیعت بر جای مانده است

طبیعت و جنگلی که همگان برای بهره‌مندی از جاذبه‌های بصری و آرام‌بخش بودن و تمدد اعصاب و روان انسان‌های ماشین‌زده و خسته از عصر آهن و تکنولوژی به آن پناه می‌آورند و البته جنگل نیز همچون همیشه با رویی گشاده دامن سبز خود را برای میهمان‌نوازی انسان‌ها مفروش می‌دارد، زخمی عمیق و کهنه از این مهرورزی نصیبش شد.

* زباله‌ها خون‌آشامی بی‌رحم بر گستره وسیع جنگل‌ها و منابع طبیعی مازندران

زباله‌ها همچون خون‌آشامی بی‌رحم سالیان سال است که بر گستره وسیع جنگل‌ها و منابع طبیعی مازندران جولان می‌دهد و زیر و زبر زمین را در محاصره کثیف خود دارد و علاوه بر آلودگی‌های بی‌شمار و خطرناک بر روی زمین، سبب آلودگی‌ سفره‌های زیرزمینی نیز شده است.

با وجود این همه آگاهی‌ها و دانایی‌ها اما باز هم انسان در قبال مهر، محبت و سخاوت جنگل و طبیعت به ریختن زباله‌های تر و خشک بر پیکره سبز و با طراوت طبیعت و جنگل ادامه می‌دهد و در نهایت دودش به شکل آلودگی‌ هوا و آب‌های زیرزمینی همراه با از بین رفتن تدریجی جنگل به چشم خودش می‌رود.

* حل معضل زباله‌ها نیازمند نگاه فرهنگی است

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: حل معضل زباله‌ها نیازمند نگاه فرهنگی به این بخش است و قطعاً با رویکرد فرهنگی بخش زیادی از مشکلات در حوزه دفع و دفن زباله‌ها رفع می‌شود ولی اگر به فرهنگ‌سازی درباره چگونگی جمع‌آوری، دفع و دفن زباله توجهی نشود مشکل زباله‌ها حل نمی‌شود و در جای خود باقی می‌ماند.

* موافقت با واگذاری عرصه برای زباله‌دانی توسط مدیریت جنگل‌ها با اکراه و اجبار بوده است

بهزاد انگورج‌تقوی افزود: موافقت با واگذاری عرصه برای زباله‌دانی توسط مدیریت جنگل‌ها همیشه به‌صورت اجتناب‌ناپذیر بدون رغبت و میل باطنی انجام شده و مطمئناً توأم با اکراه و اجبار بوده است و شهرداران و مدیریت شهری با کمی تفاوت، با همین وضعیت زباله‌دانی را مدیریت می‌کنند.

* حجم زباله‌ها در جنگل‌ها و طبیعت رو به فزونی است

وی یکی از معضلات و چالش های مهم در دهه اخیر را، دفن غیربهداشتی زباله ها در زباله دانی‌های کل شمال کشور دانست و تصریح کرد: اکنون حجم زباله‌ها در جنگل‌ها و طبیعت رو به فزونی است و بسیاری از محیط‌ها که برای میهمانان نوروزی آماده شده با بحران زباله‌ریزی مواجه است و بنابراین باید کاری کرد و همه در این مورد مسئولیت دارند.

* زباله‌ریزی درد بی‌درمانی نیست

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: زباله‌ریزی درد بی‌درمانی نیست و رشد فرهنگی سبب می‌شود که انسان به بهداشت محیط خود اهمیت دهد.

* مردم تابوی زباله را بشکنند

وی یادآور شد: در هر جایی از جنگل که پای انسان برای تفرج به آنجا رسیده باشد آثار حضور انسان در آنجا با وجود زباله مشخص می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که نقش فرهنگ و فرهنگ‌سازی در بحث مدیریت تفرج و بهداشت محیط، مهم‌ترین راهکار واقعی برای برون‌رفت از تابوی زباله‌ها در عرصه‌ها و منابع طبیعی است.

انگورج‌تقوی گفت: مردم تابوی زباله را بشکنند و با بالندگی فرهنگی به تفکیک از مبدأ تن دهند و حجم زباله را کاهش داده و امکان مدیریت زباله‌دانی را فراهم کنند.

* درخواست شهرداران برای عملیاتی کردن پروژه‌های زباله‌سوز

وی در بحث احداث نیروگاه‌های زباله سوز اظهار کرد: شهرداران برای عملیاتی کردن پروژه‌های زباله‌سوز، درخواست زمین کردند و می‌خواهند با ساخت این نیروگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی مشکلات زباله‌ها را حل کنند و به‌نوعی عرصه‌های جنگلی دیگر محلی برای دفع و دفن زباله‌ها نباشد، اما این امر مستلزم وجود اعتبارات مورد نیاز است.

* همچنان منتظر افتتاح نخستین موافقت خودم برای احداث نیروگاه هستم

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خاطرنشان کرد: سال‌ها گذشت و من همچنان منتظر افتتاح نخستین موافقت خودم برای احداث نیروگاه هستم ولی باگذشت هشت سال هنوز نیروگاه کامل نشد و آن پروژه‌ها نیمه‌کاره و رها شده‌اند و عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی نیز همچنان جولانگاه زباله‌های ‌تر و خشک است.

وی با اشاره به اینکه اول فروردین و نوروز، روز جهانی جنگل است، گفت: لااقل به پاس چنین روزی برای حفظ جنگل‌ها، با یک جهت‌گیری آشکار در مدیریت بهداشت محیط پیرامون خود، از زباله‌ریزی به‌سمت تفکیک از مبدأ گام برداریم.

* سطح زباله‌های رهاشده در جنگل، چندبرابر شد

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران ـ نوشهر نیز با اشاره به اینکه سرانه جنگل و منابع طبیعی در کشور ما 0.2 هکتار است، اظهار کرد: این میزان در دنیا 0.8 هکتار است و بنابراین باید در بحث فرهنگ درخت‌کاری و حفظ منابع طبیعی بیشتر تلاش شود.

* زباله‌های غیربهداشتی و به‌صورت پراکنده در دل جنگل‌ها رهاسازی شده‌‌اند

کوروش خلعتبری با ابراز نگرانی از حجم زباله‌های رهاشده در جنگل‌‌های غرب مازندران، افزود: رهاسازی زباله‌ها در طبیعت و جنگل به معضل تبدیل شده است و زباله‌های غیربهداشتی و به‌صورت پراکنده در دل جنگل‌ها رهاسازی شده‌‌اند و سطح آنها نیز چندبرابر شده است.

* آلودگی سفره‌ها و آب‌های زیرزمینی

وی تصریح کرد: زباله‌ها علاوه بر اینکه آسیب‌های جدی به جنگل و محیط زیست می‌زنند بلکه سبب آلودگی سفره‌ها و آب‌های زیرزمینی نیز شده‌اند.

* در برابر فرهنگ، نافرهنگ است

مدیر زمین پاک و مسئول اجرای برنامه‌های رفتگران طبیعت در نوشهر و چالوس هم با بیان اینکه فرهنگ چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این امر مجموعه‌ای از باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات و عادات است که هر فرد به‎عنو‌ان عضوی از جامعه خویش آن را فرا می‌گیرد.

مژگان میردار با بیان اینکه هر فرهنگی به‌وسیله آموزش به نسل بعدی منتقل می‌شود نه از راه وراثت، افزود: در برابر فرهنگ، نافرهنگ است و نافرهنگ یعنی آنچه جامعه با آن تعامل دارد ولی فرهنگ نیست که به‌طور مثال می‌توان به اقلیم، آب و هوا، منابع طبیعی اشاره کرد.

* در ریختن زباله در طبیعت و نحوه دفن آن نافرهنگی وجود دارد

وی تصریح کرد: در ریختن زباله در طبیعت و نحوه دفن آن نافرهنگی وجود دارد که باید از طریق آموزش و توضیح خطرات ناشی از دفن نامناسب آن برای زمین، محیط زیست و انسان به فرهنگ تبدیل شود.

* زمین را خانه خود بدانیم

مدیر زمین پاک و مسئول اجرای برنامه‌های رفتگران طبیعت در نوشهر و چالوس ادامه داد: در این فرهنگ ما زمین را خانه خود دانسته و از منابع آن استفاده کرده و به آن احترام می‌گذاریم و بنابراین از استفاده، اقدام به تقویت و حفاظت و نگهداری از آن ‌کنیم و تنها این ارتباط دوطرفه است که موجب بقای طرفین می‌شود و در غیر این‌صورت یکدیگر را نابود می‌کنند.

وی موضوع بازیافت و مدیریت صحیح پسماندها را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: دفن صحیح زباله‌ها و پسماندها در محل مناسب با استفاده از آخرین فناوری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

* یاد بگیریم زباله کمتر تولید شود

میردار گفت: باید یاد بگیریم که زباله کمتر تولید شود و اینکه هر چیزی زباله نیست و از آنجایی که سرانه تولید زباله در ایران برای هر شخص رقمی بسیار بالا نسبت به دیگر کشورها است، باید تلاش کنیم تا این رقم کاهش یابد.

-------------------------------------------

گزارش از محمدحسین ملایی‌کندلوسی/ فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.734 seconds.